כיצד עו"ד פלילי יכול להגן על הזכויות שלכם אחרי שחוויתם רשלנות רפואית?

רשלנות פלילית, כפי ששמה מעיד עליה – בהיות "רשלנות" עילת תביעה המופיעה בפקודת הנזיקין – היא עילת תביעה נזיקית, ועל כן נתבעת במישור האזרחי. לעומת המישור האזרחי, במסגרתו מתנהלים הליכים בין שני פרטים, במישור הפלילי ההליך מתנהל בין הפרט למדינה בכובעה הציבורי. על פניו ניתן היה לחשוב שאלו מישורים שונים לחלוטין שאינם משיקים, אולם ישנם מקרים בהם יחצה הקו בין האזרחי לפלילי, וגם מקרים של רשלנות רפואית, לדוגמא, במקרה של רשלנות רפואית בניתוח קיסרי, יוכלו להפוך פליליים.

מהי רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית היא מקרה רפואי של עילת הרשלנות, המופיעה בסעיף 35 לפקודת הנזיקין. כדי שתתגבש עילת רשלנות רפואית, יש לעמוד בכמה תנאים: על הרופא לנהוג כפי שרופא סביר היה מתנהג בנסיבות העניין; על הרופא להפר את חובת הזהירות שמוטלת עליו; יש להוכיח את קיומו של נזק; וכן להצביע על קשר סיבתי, עובדתי ומשפטי, בין ההתרשלות לבין הנזק שהתרחש. כאשר התנאים הללו מתקיימים, הרי שהתרחשה רשלנות רפואית. דוגמא למקרה כזה יכולה להיות, למשל, רשלנות רפואית בניתוח קיסרי.

מתי הרשלנות הרפואית הופכת לפלילים?

על אף שמקורה של הרשלנות הרפואית הוא בדיני הנזיקין, הרי שבנסיבות מסוימות יש בכוחה להפוך גם לפלילית. סיטואציה כזו יכולה לקרות באחת משני מצבים עיקריים: הראשון הוא, כאשר הנזק שנגרם השתכלל לכדי עבירה פלילית. למשל, כאשר רשלנות רפואית גרמה למוות, הרי שנכנסנו לעולם עבירות המתה, המהוות עבירה פלילית. גם נזקים חמורים אחרים יכולים לעלות כדי עבירה פלילית. השני הוא, כאשר במהלך ההליך הנזיקי, הרופא מתנהג בצורה פלילית. למשל, מעלים ראיות.

לשם הדוגמא, נשתמש במקרה של רשלנות רפואית בניתוח קיסרי: אם הרופא התרשל והפר את חובתו בכך שבשל דרך טיפולו נגרם נזק חמור או חמור מכך, מוות, ליולדת או לתינוק, ניתן להעמידו לדין פלילי על כך. בניגוד להליך אזרחי שמקנה בעיקר סעדים כספיים, הליך פלילי יכול להביא, בין  היתר, למאסר.

מה כדאי לעשות?

קודם כל, יש לבחון את הסיטואציה ולהבין באופן ראשוני מהו הנזק שנגרם, וכתוצאה ממה הוא נגרם. שנית, כדאי לפנות לעורך דין המומחה במקרי רשלנות רפואית, כאשר אם מדובר בנק חמור או גרימת מוות, יש לוודא שעו"ד מומחה גם בהיבט הפלילי של הרשלנות הרפואית. ישנם עורכי דין שהתמחותם ברשלנות רפואית כוללת גם את ההיבט הנזיקי וגם את זה הפלילי, וגם הם יהיו כתובת נכונה לסיטואציה.

לסיכום, רשלנות רפואית היא מקרה בו הרופא, כשהתנהג באופן לא סביר והפר את חובת הזהירות שלו, גרם לנזק למטופל. במקרים של נזקים חמורים או גרימת מוות, הרשלנות הרפואית הופכת פלילית, ואז כדאי לפנות לעו"ד מומחה, הן בהיבט הנזיקי והן בהיבט הפלילי, ברשלנות רפואית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *